Et sosialt dilemma kan bli en sosial katastrofe

Av daglig leder i Samvirkene, Janne Log, publisert i Mediehuset Nettavisen.
Publisert: torsdag 04. februar 2021

Stadig flere uttrykker at teknologigantene har mer makt enn de klarer å håndtere. Så langt har de «fire store» stått last og brast sammen. Men nå brenner det i rosenes leir.

Pandemien har gitt det teknologiske skiftet ytterligere fart. Teknologigantene har rekordresultater. Og Apple ble nettopp kåret til årets sterkeste merkevare (Brand Finance).

Etter Apple følger Amazon og Google på listen over verdens mest verdifulle merkevarer. Kinesiske WeChat gjør det største bykset på topp ti-listen. Appen klatrer opp ni plasser fra i fjor og endte i år som verdens tiende mest verdifulle merkevare.

Og nå er åtte av de ti mest verdifulle merkevarene i verden teknologiske.

Teknologisk vinning

Det er ikke bare merkevarene som øker i verdi. Apple-aksjen er opp over 70 prosent det siste året og Facebook-aksjen opp 28 prosent. Og sammen har Facebook, Apple, Amazon og Alphabet nå en samlet børsverdi som tilsvarer den årlige verdiskapningen i verdens tredje største økonomi, Japan.

Stadig flere uttrykker at teknologigantene nå har langt mer makt enn de klarer å håndtere.

Det begynte for alvor i fjor sommer. Da måtte de «fire store» møte i kongressen og svare på alvorlige anklager om misbruk av makt.

Facebook, Google, Apple og Amazon ble beskyldt for å hindre konkurranse. Facebook ble i tillegg anklaget for å spre falske nyheter og gjennom måten de bruker algoritmer. Polarisere debatten.

De fire sto last og brast sammen i Kongressen. Kort tid etter twitret Elon Musk, som nylig ble rangert som verdens rikeste mann: «Monopoler er feil».

Must tok «samfunnsansvar» etter at forfatteren Alex Berenson hadde twitret at han ikke fikk utgitt boken sin på Amazon. Amazon hevdet at Berenson sin bok ble blokkert ved en feil. Boken er nå tilgjengelig på Kindle. I det boken ble tilgjengelig på Kindle twitret forfatteren: «Takk til Elon Musk og alle som hjalp.»

Sosial katastrofe

Og nå øker konfliktnivået mellom flere av teknologigigantene. Nylig gikk Apples toppsjef Tim Cook ut med voldsomme anklager mot selskapene som driver sosiale medier - uten å spesifisere hvilke.

I følge Cook er brukeroppmerksomhet og datainnsamling så viktig at konspirasjonsteorier, ekstremisme, polarisering og vold blir tolerert.

Innhold som undergraver folks tillit til livreddende vaksiner blir belønnet og algoritmer som gjøre at tusenvis av brukere nå har sluttet seg til ekstremistiske grupper blir videreført.

Der spørsmålet i følge Cook burde vært «hva er konsekvensene?» er spørsmålet «hvor mye kan vi komme unna med?».

Cook sier at han frykter at et sosialt dilemma bli en sosial katastrofe.

Facebooks toppsjef Mark Zuckerberg hevder på sin side at Cook kun er ute etter å promotere Apples egen meldingsapp, messenger.

Apple kommer i løpet av våren med et system som skal hindre at iPhone-apper sporer folks privatliv i det skjulte.

I desember rykket Facebook inn en rekke helsides annonser i New York Times, Wall Street Journal og andre amerikanske aviser der de hevder at enkelte gratis digitale tjenester vil fungere dårligere hvis de ikke kan sammenstille personlig informasjon slik at reklamen blir tilpasset brukeren. Nå har konflikten hardnet ytterligere til og Facebook truer nå med å saksøke Apple.

Google som også er avhengig av personlige data for å kunne sende ut målrettet reklame, sier at Apples nye system kommer til å få stor betydning for reklameinntektene. Likevel har de ikke så langt tatt parti med Facebook.

Det ikke så lett å ta stilling til de ulike beskyldningene. Frontene steile og ressurstilgangen er formidabel.

Men den offentlige kranglingen bidrar i hvert fall til å øke oppmerksomhet om det faktum at de globale plattformgigantene nå har mer makt enn de klarer å håndtere.