Amazon vs. TINE

Av daglig leder, Janne Log, publisert i Kampanje.com
Publisert: fredag 30. oktober 2020

Globalt er det Amazon som er den store merkevarevinneren, nasjonalt er det TINE.

 

Årets globale kåring over de mest verdifulle selskapene i verden, viser at teknologigigantene Amazon, Apple, Microsoft, Google og Visa har økt kraftig i merkevareverdi under pandemien (Brand Z). Vinneren Amazon har nå en merkeverdi på 4.000 milliarder kroner, som er en økning på 32 prosent sammenlignet med i fjor. Tidligere har de globale merkevarekåringene vært dominert av amerikanske og vest-europeiske merker. I årets BrandZ rangering er 21 av de 100 mest verdifulle merkevarene asiatiske. Men den veksttakten særlige kinesiske Alibaba og Tencent har, har begge potensiale til snart å kunne toppe listen. Den kinesiske mobilappen Tiktok har også hatt en enorm vekst under pandemien og endte som nykommer på topp hundre-listen.

 

I følge Brand Z er de amerikanske teknologimerkevarene er lite påvirket av anklager om misbruk av markedsmakt. I sommer måtte de fire store måtte møte i den amerikanske kongressen og svare på alvorlige anklager. I sommer måtte Amazon, sammen med Facebook, Google og Alphabet, svare på en rekke anklager i den amerikanske kongressen. Amazon beskyldes for å samle inn og bruke brukerdata til å lage egne tilbud og på den måten presset andre aktører ut av markedet. Videre anklages de for å tvinger forhandlere til å bruke Amazons egne lagre og logistikksystem, som fører til at de må øke prisene. Dette gir igjen rom for Amazons egenproduserte produkter. 

 

Det har også vært mye fokus på hvordan plattformgigantene behandler de som arbeider der. Forfatteren James Bloodworth, gikk undercover og tok jobb i blant annet Amazon. I følge Bloodworth betaler Amazon svært lav lønn, gir få rettigheter til sine ansatte og underlegger dem et svært strengt kontrollregime. Dette er arbeidsforhold som ikke er lov i Norge. 

 

Jeg kan ikke se for meg at et norske selskap hadde tålt så alvorlige anklager uten et betydelig fall i omdømme.

 

En fersk opinionsundersøkelse fra Ipsos viser at nordmenn har et schizofrent forhold til Amazon. Vi ønsker å handle hos Amazon, men vi frykter for at norske bedrifter skal bli skvist ut av markedet av den amerikanske teknologigiganten.

 

Vi i et digitalt skift der globale teknologimonopolister får stadig mer makt.  USAs teknologisektor er nå verdt mer enn alle børsselskaper i Europa. Bare de kinesiske selskapene vokser like raskt. Så kom den store nedstegningen og ga de globale gigantene enda mer fart. Det teknologiske skiftet er i ferd med å bli det store eierskiftet

 

I Norge er det TINE, NRK, Coop, Gjensidige og Felleskjøpet som er de selskapene som har best omdømme (Ipsos). Dette er selskap som er samvirkeeide, kommer fra samvirkeeierskap eller er statlige eide – og som er eierskap nordmenn forbinder med motstandsdyktighet i dårlige tider, varige og trygge arbeidsplasser og kunnskap og kompetanse i Norge.

 

Nordmenn mener eierskap er viktig. Vi mener eierskap påvirker den økonomiske utviklingen av landet, norske lokalmiljø, kompetanse og sysselsettingen i Norge (Ipsos). Over halvparten av oss mener at norske eiere gir sikrere arbeidsplasser. Og over halvparten av oss mener at norske myndigheter bør gjennomføre tiltak for å sikre at andelen utenlandske eiere ikke skal øke fra nå av.

 

Selskap med bredt, langsiktig og nasjonalt eierskap står sterkt i Norge. Det lover godt for norsk konkurranseevne og den norske modellen.